Thursday, November 24, 2011

SPM 2011,.keberkatan,.?

khas buat adikku Saiful Adli,

adik-adik Banin F5 MTS,.
Muqri, Faiz Rosman, Azim, Azim Saha,
Muhaimin, Safwan (serta yang laen n sori ramai sangat),.

dan adik-adik Banat F5 MTS,.
Nur Fatimatuz Zahrah, Nur Wasitah, Adilah Nasir,
Fatimah Ghani Basri, Huda Badrul Hisham (serta yang laen n x kenal)

Bismillahirrahmanirrahim,.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah S.W.T yang memberi sedikit kekuatan untuk aku menulis sedikit post di Kembara Seorang Khalifah. Setelah seminggu bercuti dari Darul Quran, hari ini baru timbul sedikit 'mood' untuk menulis di blog.

Walaupun agak terlewat untuk post ucapan Selamat Menempuh Peperiksaan buat adinda-adinda F.5 Maahad Tahfiz Sains, Tanah Merah, Kelantan. Ana sentiasa mendoakan kalian banin dan banat agar memperoleh keputusan yang terbaik buat diri kalian. InsyaAllah moga-moga kejayaan yang bakal adik-adik peroleh akan menaikkan lagi syiar ISLAM di muka bumi ini dan cita-cita kita untuk melihat khilafah berpaksi di muka bumi ini berjaya.

Adik-adik sekalian,

Mungkin tinggal lebih kurang 2 minggu lagi entum bergelar 'budok MTS' dan dengan masa berbaki inilah bagi ana cukup-cukup bernilai kerana fatrah imtihan SPM inilah yang cukup-cukup nostalgia bagi ana. Waktu-waktu kecederaan inilah entum semua ingin mencari mutiara-mutiara yang belum lagi dapat dicungkil atau dalam koleksi kalian.

Cukup penting untuk seseorang pelajar untuk mendapat KEBERKATAN dari guru. Jika kita lihat pada sirah, ramai dikalangan ilmuwan-ilmuwan ISLAM, ulama`-ulama` ISLAM yang cukup menjaga keberkatan dengan guru-guru mereka. Mereka cukup menjaga adab-adab dengan guru-guru mereka. Malah ada diantara tidak akan meluncurkan kaki mereka kearah rumah guru mereka.

Adik-adik yang cukup disayangi,.

Renungilah, muhasabahlah serta fikir dengan zikir bagaimana hubungan dengan guru-guru kita. Apa yang penting, di waktu-waktu akhir kalian inilah mintalah kemaafan dengan guru-guru walaupun kita merasakan kita tidak ada 'khilaf' dengan guru tersebut. Pintalah keberkatan serta halal diatas ilmu yang kita pelajari. Ingat adik-adik, satu equation yang cukup penting dalam kehidupan kita sebagai pelajar iaitu ILMU+KEBERKATAN=KEJAYAAN,.

Semoga KEJAYAAN milik kalian,.dan KEBERKATAN dalam kehidupan...

ILMU+KEBERKATAN=KEJAYAAN,.

No comments:

Post a Comment