Saturday, November 26, 2011

Salam Maal Hijrah...bagaimana hijrah kita?


Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran dirafakkan kepada Allah S.W.T, rabbul Alamin raja sekalian raja.

Selawat serta salam rindu buat kekasih agung Muhammad Rasulullah S.A.W berkat perjuangan baginda kita dapat menghirup kemanisan dan kerahmatan ISLAM. Salam sayang turut dititipkan kepada ahli bait baginda, sahabat Generasi Al-Quran Unik serta semua ikhwan-ikhwan perjuangan baginda.

Hari ini tanggal 3 Muharram 1433 hijriah, rasanya belum terlambat untuk ana mengucapkan Salam Maal Hijrah 'Kullu Sannah Wa Antum Toyyiban' buat semua sahabat pembaca sekalian.

Hijrah adalah satu peristiwa yang sangat penting didalam ISLAM. Hijrah bermaksud perpindahan Rasulullah S.A.W dari Makkah al-Mukarramah ke kota Yathrib setelah mendapat perintah serta izin dari Allah S.W.T. Hijrah adalah satu peristiwa dimana bermulanya sebuah perjuangan yang cukup hebat iaitu negara ISLAM Madinah al-Munawwarah. Disini bermulanya sebuah ketamadunan yang cukup hebat yang dirintis oleh seorang anak yatim.

Namun itu hijrah di zaman Rasulullah S.A.W yang mampu memberi satu transformasi didalam hidup manusia. Bagaimana hijrah tersebut mampu memberi yang cukup besar dalam ketamadunan dunia dari jahiliyyah kepada satu sistem yang cukup hebat dan lengkap serta sebati dengan fitrah manusia.

Hijrah kita?

Pernah kita terfikir bagaimana dunia hari ini telah kembali kepada jahiliyyah, malah mungkin lebih teruk dari jahiliyyah. Jika dizaman Nabi Musa A.S, anak lelaki menjadi mangsa dibunuh sewenang-wenangnya. Kemudian di zaman jahiliyyah, anak-anak perempuan pula menjadi mangsa pembunuhan sewenang-wenangnya. Namun di zaman yang dikatakan bertamadun serta di era globalisasi ini, anak-anak dibunuh dan dibuang sewenang-wenangnya tanpa mengira jantina lelaki mahupun perempuan.

Nah, cuba kita bandingkan, siapa yang lebih hebat kejahilan. Malah tidak keterlaluan jika dikatakan zaman kini telah menjadi lebih jahil dari kejahilan di zaman jahiliyyah dahulu. Malah apa yang menyedihkan mereka yang ingin mengajak kepada kebaikan turut diperlekeh serta ditahan. Wanita-wanita yang berjubah serta bertudung labuh mengikut sunnah sahabiah serta umahatul mukminin diperlekeh. Malah yang lebih sadia mereka yang berkopiah dan bertudung labuh ini sering menjadi mangsa dianak tirikan dalam apa-apa sahaja proses. Benarlah sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud:

"Sesungguhnya ISLAM itu bermula dengan dagang dan ia akan kembali dagang dan berbahagialah mereka yang bersama dengan ISLAM pada waktu dagang"
hadis riwayat Muslim

Justeru sahabat sekalian sekalian,.

"Kita bukan pemula dan pengakhir perjuangan ISLAM tetapi kita mata rantai kepada perjuangan ISLAM..." itulah kata-kata seorang mujaddid ISLAM Syeikh Imam Hassan al-Banna. Kitalah yang perlu memulakan hijrah bermula dengan diri kita sendiri, kemudian ahli bait kita, masyarakat kita, negara kita sehingga terbentuk sebuah pemerintahan ISLAM.

Sahabat sekalian, kitalah yang perlu berubah ke arah yang lebih baik. Kita perlu berhijrah menjadikan diri kita lebih baik dari sebelum ini. Kitalah yang perlu menjadi orang yang membuka lembaran baru untuk melihat ketamadunan ISLAM kembali tertegak. Kitalah yang menjadi tulang belakang kepada perjuangan ISLAM.

Sahabat dan sahabiyah,.

Kitalah yang akan menjadi pencorak dunia ISLAM. Kitalah yang akan membawa ISLAM itu berdiri paling tinggi di dunia ini. Bangkitlah pemuda ISLAM, berdirilah bersama-sama kami wahai puteri-puteri ISLAM dalam memperjuangkan ISLAM. Ayuh sahabat dan sahabiah sekalian. Moga kitalah golongan fityan yang disebut dalam Surah al-Kahfi.


Friday, November 25, 2011

Negeri Kelantan Serambi Mekah

Bismillahirrahmanirahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Alhamdulillah setinggi-tinggi kesyukuran dirafakkan kepada “Malikinnaas” Allah S.W.T. Selawat dan salam rindu buat junjungan Muhammad Rasulullah S.A.W, ahli bait baginda, sahabat-sahabat Generasi Al-Quran Unik serta semua ikhwan, pejuang dan pendokong perjuangan suci murni ini iaitu ISLAM.

Setelah agak penat kembara semalam bersama sahabat dari Perak iaitu Akh Hakim (DQ) dan Akh Syuaib (MTS TM),.alhamdulillah pagi ini Allah S.W.T mampu memberikan sedikit kekuatan untuk ana menitip sedikit perkongsian yang mungkin bermanfaat atau tidak buat kita semua. Moga-moga sedikit tinta ini mampu menjadi penguat untuk ana mencapai matlamat akhir kembara hidup kita iaitu Syurga Firdaus,.insyaAllah.

Posting blog ini sebenarnya dah lama ana pendam dalam kepala ana, dan hanya menunggu masa untuk meletus. Alhamdulillah, dalam minggu lepas seorang sahabat ana telah menambat sedikit bahan api untuk ana melancar apa yang ada di kepala otak ana ini kepada tulisan. Sahabat ana di DQ dari Perak (bukan Hakim) bertanya tentang keadaan serta senario di negeri Kelantan. Beliau bertanya tentang isu-isu yang melanda negeri Serambi Mejah tersayang ini. Ana tidak sempat untuk menjawab pertanyaan beliau dan ana berharap agar titipan ini mampu member gambaran kepadanya tentang negeri Kelantan.

Benarlah kata-kata yang sering ana dengar dari Induksi Nuqaba`(MTS TM), Mafatih Mahabbah (DQ), naqib Usrah Janissari (Abg Awie dan Abg Wafi) serta abang2 dan kakak2 yang terlebih dahulu berada diatas jalan ini iaitu “Andai kata satu perjuangan itu tidak ada mehnah serta tribulasi, maknanya mungkin ada sesuatu kesilapan dalam organisasi tersebut”. Ana cuba renung kembali kata-kata ini dengan keadaan atau isu yang cukup panas di bumi Serambi Mekah, Kelantan Darul Naim. Jika dilihat sokmo benar negeri Kelantan dibedil dan dilanyak dengan isu-isu yang cukup panas. Mungkin disebabkan perjuangan perjuangan yang dibawa oleh Tok Guru Nik Aziz ini benar, maka selalu sahaja negeri Kelantan ini terpaksa menghadapi mehnah dan tribulasi yang sengaja dicipta oleh mereka yang dengki dengan perjuangan ISLAM.

Jika dilihat ketika di awal pemerintahan Membangun Bersama Islam, kerajaan pimpinan TGNA dikatakan tidak akan bertahan lama, namun realitinya sehingga kini pemerintahan ISLAM masih mendapat tempat di hati semua rakyat Kelantan, Melayu, Cina, India serta Siam. Mungkin pada waktu ini diri ana sebelum lahir dan belum bersedia memahami apa yang terjadi kepada kerajaan negeri ana, namun semua ini diceritakan dari satu generasi ke satu generasi agar kekal di ingatan rakyat Kelantan terhadap apa yang pernah dilakukan keatas kerajaan ISLAM pilihan rakyat Kelantan. Inilah yang ana rasa cukup bertuah di Kelantan gandingan “oghe lamo dan anok mudo” terjalin erat.

Kemudian jika dilihat isu-isu yang terkini, bermula dengan penafian royalti minyak kepada negeri Kelantan dan terkini isu air bersih. Ana bukanlah ingin berbicara tentang scenario politik kini, namun ana hanya ingin berkongsi agar kita semua tahu betapa telah lama rakyat Kelantan diburuk-burukkan. Mungkin ada yang mengatakan belum tiba masa untuk ana berbicara tentang ini, namun ana hanya ingin mengatakan sesuatu yang benar “berkatalah benar walaupun ia pahit”. Jika dilihat akhbar semasa kini yang lebih banyak mengeksploitasi isu ini untuk kepentingan sesetengah pihak.

Inilah realiti yang terpaksa rakyat Kelantan, negeri kami dihina, negeri kami direndah-rendahkan serta dihentam. Namun satu senario yang cukup hebat telah berlaku iaitu semakin kuat negeri kami direndahkan serta dihentam, semakin kuat kami menyayangi negeri kami serta semakin sayang akan kerajaan ISLAM TGNA. Moga kerajaan ISLAM di Kelantan terus utuh serta kekal dan menjadi pemangkin untuk kerajaan ISLAM di Malaysia. InsyaAllah.

‘Allahu Akbar’

‘Islam Dijunjung, Raja Disanjung, Rakyat Dipayung’

Thursday, November 24, 2011

SPM 2011,.keberkatan,.?

khas buat adikku Saiful Adli,

adik-adik Banin F5 MTS,.
Muqri, Faiz Rosman, Azim, Azim Saha,
Muhaimin, Safwan (serta yang laen n sori ramai sangat),.

dan adik-adik Banat F5 MTS,.
Nur Fatimatuz Zahrah, Nur Wasitah, Adilah Nasir,
Fatimah Ghani Basri, Huda Badrul Hisham (serta yang laen n x kenal)

Bismillahirrahmanirrahim,.

Dengan Nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah S.W.T yang memberi sedikit kekuatan untuk aku menulis sedikit post di Kembara Seorang Khalifah. Setelah seminggu bercuti dari Darul Quran, hari ini baru timbul sedikit 'mood' untuk menulis di blog.

Walaupun agak terlewat untuk post ucapan Selamat Menempuh Peperiksaan buat adinda-adinda F.5 Maahad Tahfiz Sains, Tanah Merah, Kelantan. Ana sentiasa mendoakan kalian banin dan banat agar memperoleh keputusan yang terbaik buat diri kalian. InsyaAllah moga-moga kejayaan yang bakal adik-adik peroleh akan menaikkan lagi syiar ISLAM di muka bumi ini dan cita-cita kita untuk melihat khilafah berpaksi di muka bumi ini berjaya.

Adik-adik sekalian,

Mungkin tinggal lebih kurang 2 minggu lagi entum bergelar 'budok MTS' dan dengan masa berbaki inilah bagi ana cukup-cukup bernilai kerana fatrah imtihan SPM inilah yang cukup-cukup nostalgia bagi ana. Waktu-waktu kecederaan inilah entum semua ingin mencari mutiara-mutiara yang belum lagi dapat dicungkil atau dalam koleksi kalian.

Cukup penting untuk seseorang pelajar untuk mendapat KEBERKATAN dari guru. Jika kita lihat pada sirah, ramai dikalangan ilmuwan-ilmuwan ISLAM, ulama`-ulama` ISLAM yang cukup menjaga keberkatan dengan guru-guru mereka. Mereka cukup menjaga adab-adab dengan guru-guru mereka. Malah ada diantara tidak akan meluncurkan kaki mereka kearah rumah guru mereka.

Adik-adik yang cukup disayangi,.

Renungilah, muhasabahlah serta fikir dengan zikir bagaimana hubungan dengan guru-guru kita. Apa yang penting, di waktu-waktu akhir kalian inilah mintalah kemaafan dengan guru-guru walaupun kita merasakan kita tidak ada 'khilaf' dengan guru tersebut. Pintalah keberkatan serta halal diatas ilmu yang kita pelajari. Ingat adik-adik, satu equation yang cukup penting dalam kehidupan kita sebagai pelajar iaitu ILMU+KEBERKATAN=KEJAYAAN,.

Semoga KEJAYAAN milik kalian,.dan KEBERKATAN dalam kehidupan...

ILMU+KEBERKATAN=KEJAYAAN,.

Monday, November 7, 2011

Salam Aidil Adha





Dalam ke`izzahan gema takbir dilaungkan, Dustur hidup fatamorgana kita jangan dilupakan,
Nabi Ibrahim sanggup korbankan nyawa insan kesayangan,
Takkan kita tak sanggup nak tadhiyyah masa kita di atas jalan ISLAM.

Jika kita seorang suami hayatilah pengorbanan Nabi Ibrahim,
Jika kita seorang isteri hayatilah pengorbanan Siti Hajar,
Jika kita tidak antara keduanya, hayatilah pengorbanan Nabi Ismail,
kerna pasti kita seorang ANAK.

Salam Aidiladha buat seluruh umat ISLAM di dunia amnya serta yang mengenali diri ini khususnya.

Segala puji bagi Allah yang masih memberikan dua nikmat yang agung iaitu IMAN dan ISLAM serta nikmat yang tidak terhitung banyaknya kerna ALLAH ada berfirman didalam Al-Quran iaitu "Jika dihitung nikmat Allah maka tidak terhitung"

Selawat serta salam ke atas kekasih agung Muhammad S.A.W serta ahli bait, sahabat generasi Al-Quran yang unik serta semua pendokong serta penyokong ISLAM.

Semalam Aidil Adha menjelma kembali, peristiwa yang diambil sempena kisah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim yang diperintah oleh ALLAH untuk menyembelih anak kesayangan baginda Nabi Allah Ismail. Ia juga dapat dilihat bagaimana Nabi Allah Ismail begitu ikhlas menerima perintah Allah. S.W.T. Ibrah yang cukup besar dapat kita ambil bagaimana seorang ayah yang begitu tabah serta cekal serta anak yang ikhlas serta taat dalam melaksanakan perintah Allah. S.W.T.

Tetapi satu yang cukup sedih fonemena yang melanda negara kita kini, sang AYAH lebih mengasihani untuk mengejutkan sang ANAK untuk melaksanakan solat subuh. Bagaimana kita lihat AYAH kini hanya melihat sahaja ANAK memakai pakaian yang tidak menutup aurat, melanggar batas-batas pergaulan serta melakukan mungkar kepada ALLAH. S.W.T. Malah ada sesetengah AYAH menjadi contoh yang kurang baik untuk anak-anak.

Satu kerugian yang besar pada hari ini apabila ramai dikalangan kita sibuk untuk melakukan ibadah korban. Namun berapa ramai yang mengambil ibrah dari sejarah mengapa ibadah ini dituntut didalam ISLAM. Jom sama-sama kita muhasabah dan fikir dengan mata hati kita.

Saturday, October 1, 2011

Good Luck for Fil n geng PMR 2011

buat Fil yang akan amik PMR

Bismillahirrahmanirrahim,.

Just sambung dari posting sabelum nie,.

InsyaAllah minggu hadapan semua calon2 Penilaian Menengah Rendah akan mula menggunak senjata2 mereka di medan peperiksaan,.Just sekadar perkongsian dengan adinda Lutfil Hadi, adik2 F3 Maahad Tahfiz Sains,.banin mahupun banat,.especially MTS TM walaupun hanya banat di sini,.mungkin ada yang kenal ana terutama bekas-bekas anak buah ana semasa ana memikul taklifat Exco Pusat Sumber Majlis Perwakilan Pelajar MTSTM,.asif ana tak mengenali kalian tetapi kalian kenal ana.

Adik-adik,.
Ingatlah PMR yang akan antum sume amik nielah yang akan menentukan hala tuju kalian,.keputusan kalian nantilah yang akan menjawab tohmahan pelajar agama tiada akademik,.keputusan kalian nanti yang akan menjadi kebanggaan ISLAM,.keputusan kalian nanti yang akan menaikkan syiar ISLAM di muka bumi ALLAH.

Adik-adik,.
Janganlah antum semua meletakkan kejayaan antum semua pada kegigihan dan usaha antum,.tapi letaklah kepercayaan bahawa keputusan itu dari ALLAH dan ALLAH yang ,mengurniakan untuk kalian,.jangan letakkan usaha semata-mata,.tetapi dampingilah usaha itu dengan DOA serta TAWAKKAL,.

Adik-adik,.
terus berDOA walaupun fatrah imtihan telah tamat,.doakanlah untuk sahabat serta sahabiah antum juga,.ingat adik-adik,.bukan KEJAYAAN yang ALLAH lihat tetapi berapa banyak USAHA yang dah adik-adik lakukan untuk capai KEJAYAAN tersebut,.

Adik-adik
mintak maaf dengan mak ayah kalian, guru2 kalian, abang dan kakak kalian, senior dan junior kalian sebelum antum masuk ke dewan exam,.

Moga KEJAYAAN milik kalian,.

Sanah Helwah Ayah

Dr Mohd Ariff bin Mohd Noor

Bismillahirrahmanirrahim,.

Dengan nama Allah yang Maha Penyayang lagi Maha Pengasih

Pertamanya macam biasa,.bersyukur ke hadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah rahmat-Nya dapat ana menitip di blog nie untuk kali pertama bulan nie.

Sebenarnya terdapat beberapa event yang cukup penting bagi ana di awal bulan Oktober nie,.Sebagai mana penting event tersebut, maka sepenting itu juga duit ana terpaksa dikeluarkan untuk bayar charge Cyber Cafe di bandar Rawang nie,.tak bayar sori lah tak dapat untuk ana menjenguh blog nie,.hehe,.

Ok dari mengarut panjang,.baik ana terus kepada event yang paling penting iaitu Bithday kepada Ayahanda yang cukup disayangi,.so "Happy Birthday ayah, Selamat Hari Jadi ayah, Sanah Helwah Abi,."hehe,.tiga2 bahasa yang mampu untuk ana kuasai (walaupun belum mahir 2 daripada 3) ana kasi kat Ayahanda. Jadi orang pertama kali nie,.hehe,.Walaupun birthday ayah 5 Oktober tapi takpelah hari pun kira ok jugaklah kan. Lagipun ketika ana masih menuntut di MTS, ayahanda sering akan marah kalu lewat memesan barang yang ingin ana minta dia beli,.So ayah kali nie wan yang paling awal,.

Ayahanda ana bernama Mohd Ariff bin Mohd Noor bin Munam bin Engku Bendahara(setakat tue sahaja ana tahu salasilah keturunan ana). Menurut ayahanda, keturunan ana nie berasal dari Indonesia,.

ayah ketika di Hong Kong

Apabila berada berjauhan kini, ana baru mengerti betapa iri hati sahabat-sahabat ana melihat ana yang setiap minggu dikunjungi oleh ayahanda serta bonda. Setiap minggu di MTS, pasti kami akan lunch sekeluarga dan kekadang minum petang atau outing di bandar Tanah Merah. Setiap minggu dapat kucup tangan ayah dan umi. Kekadang apabila terdesak di tengah minggu (hari kerja) sanggup ayah drive kereta datang ke MTS semata-mata ana memerlukan barang yang cukup penting.

Tapi satu jew kenangan yang paling ana rasa ayahanda ana nie cukup sayang kepada ana dan adik2 yang lain iaitu, dia jarang menyuruh kami balik dengan bas,.Ana dan adinda Saiful Adli hanya akan balik dengan bas jika kami sendiri meminta untuk balik sendiri,.seingat ana, ana tidak pernah naik bas SKMK melainkan bermula di form 4, bayangkan sahabat ana ada yang di Form 1 naik bas sendiri,.ana form 4 baru nak kenal bas,.bukan kerana ayah tak percaya pada kami adik-beradik tetapi tu tanda ayah sangat sayang kat kami. Ayah nak tengok kami sampai rumah dari MTS. Tue baru ana dan adinda Saiful Adli. Adinda Lutfil Hadi lagilah setiap hari berulang alik dari Kota Bhari ke sekolah,.Adinda Farhan Ilmi lagilah sentiasa diambil setiap waktu cuti,.dilawati setiap hujung minggu dan hari Selasa.

Adinda-adinda yang ana sayangi,.tulah tanda ayahanda sayang kita,.tue kira sedikit jew tue,.kalu kira duit-duit yang dah dia beri setiap kali kita meminta,.yuran sekolah kita,.semua main duit adik-adikku. Satu jew yang ana respect dengan ayah dia tidak manjakan anak-anak dia dengan duit walapun dia mampu,.

Mungkin setakat nie sahaja ana berceloteh tentang ayah,.Apa yang pasti kalu ana menjadi AYAH suatu hati nanti pasti ana akan menjadi seperti AYAH ana,.Wan, Lie, Fil dan Han sentiasa SAYANG ayah dan umi sentiasa,.

Saturday, September 24, 2011

Mereka akan meninggalkan aku,.

Bismillahirahmanirrahim,.


Dengan nama Allah yang maha Penyayang dan maha Pengasih

Minggu lepas dapat mesej dari fathi dan syahir adik-beradik Ghuraba` Group,.insyaAllah mereka akan fly ke Jordan,.huhu,.ingatkan ukhuwwah kita di DQ akan berkekalan seperti di MTS,.namun Allah merancang sebaliknya,."Sesungguhnya kita merancang dan Allah merancang,.Dan Allah sebaik-baik perancangannya"

Dalam minggu lepas jugak kami,.ahli Qurra`3 di DQ telah mengadakan Majlis Wida` bersama Akh Amsyar dan Akh Aizat yang insyaAllah akan berangkat ke luar negara,.terima kasih kepada sahabat yang membantu,.Syeikh Faizuddin(merangkap sayap kiri dalam halaqah tasmi`), Azamuddin, Qhayum, Hafizuddin dan sume sahabat yang menjayakan Majlis Wida`
tersebut,.

Kemudian dapat mesej lagi,.dari Ukht Mardhiah,.Timbalan Setiausaha Qurra`3 ITQAN MTS,.insyaAllah beliau juga akan meninggalkan perjuangan kami dalam Qurra`3,.makin hilang srikandi serta pejuang2 dalam organisasi Qurra`3,.sekarang nie ada 3 kekosongan dalam Qurra`3 selepas Akh Fathi, Ukht Nafilah dan terakhir Ukht Mardhiah berangkat ke Mesir,.teruskan perjuangan kalian di jalan kalian,.sape nak isi bleh inform kat ana, Akh Syuaib dan Ukht Khadijah,.

Semalam dapat mesej dari umi,."Umi baru balik dari rumah Fauzan,.". Lalu ana mereply mesej tersebut,."Bakpo?,." umi menjawab,."takdok sajo jah,.umi nak oyap fauzan nak gi mesir doh,."ana menjawab,."Oo,.tau doh,.dio oyap doh aitue,.dia gi next week,."Nampaknya hilang lagi sorang ahli Ghuraba` Group selepas 3 orang yang pergi meninggalkan kami di Malaysia,.takpelah sabar jewlah Akh Azmibullah sebagai CEO Ghuroba` Group,.

Esok ada majlis kesyukuran abang log(fawwaz zuhaili) usrah Janissari yang akan berangkat ke Mesir,.sori abang long,.adik nta sorang nie jew takleh gi,.huhum,sedih jugaklah,.tapi adik kat DQ nie akan sentiasa mendoakan abang long berjaya kat Universiti Alexandaria tue,.moga kita semua berjaya di lapangan kita,.rabbuna yusahhil,.

InsyaAllah minggu depan Amirul Asyraf a.k.a mantan Ketua Pelajar Sri Aman 2005 akan berangkat ke Mesir,.huhu,.sedih jugak kot kehilangan sahabat dari darjah 1 hingga kini masih bersahabat,.takpe yo,.mg janji doh nak balik tahun depan,.aku tunggu mg,.

Eem,.tue sekadar muqaddimah terhadap apa yang ingin ana tulis pada pagi nie,.mungkin kini setelah lama menulis baru ana mengerti mengapa ana menulis,.mungkin lepas nie ana akan menulis berdasarkan suara hati ana,.hehe,.moga-moga amal yang sedikit ini dapat membantu di padang mahsyar kelak. hehe,.ada bunyi perasan sikit,.huhu

Ramai jugak rasanya sahabat serta sahabiah ana yang akan ke luar negara,.ana jew masih merempat kat Malaysia,.takpe,.itu semua tak penting,.yang penting ukhuwwah kita terus utuh,.huhu,.insyaAllah ya sahabat dan sahabiah,.

Sahabat sahabiah,.

"Sesungguhnya setiap mukmin itu bersaudara,."
Satu quote yang baik untuk memulakan penulisan,.kata Tec Afifah pensyarah Bahasa Inggerisku di DQ,.huhu,.tu kata-kata saper sahabat sekalianm,tue bukan kata-kata picisan,.tue lah kalamuLlah,.kata-kata tuhan kita,.tetapi sejauh mana kita semua telah memahami serta beramal dengan potongan ayat quran tersebut,.

Sahabat kalu kita lihat kini berapa ramai yang yang bersedih bila nak berpisah dengan sahabatnya,.berapa ramai yang akan cakap aku sayang kamo bila nak berpisah,.cakap aku takleh hidup tanpa kau,.ana sayang persahabatan kita,.

Namun siapa yang menghargai sahabat apabila mereka berada di depan mata,.siapa yang lebih sayang akan tidur sahabatnya dari mengejutkan sahabatnya solat subuh,.berapa ramai yang akan mengingatkan sahabatnya dikala sahabatnya LAGHO,.

Sahabat adakah nilai persahabatan itu hanya dinilai dengan sayang tanpa dicegah kemungkaran,.takleh berpisah tanpa diertikan betapa manis sebuah pertemuan,.sedih bila berpisah tanpa sedih bila melihat sahabat melakukan kemungkaran,.ana sayang persahabatan tanpa ana tak sanggup tegur kalu tengok nta/nti lagho,.

Renung-renuglah sahabat,.
Mungkin kita merasa sedih untuk berpisah tetapi sejauh mana kita menyayangi persahabatan kita,.sejauh mana kita membawa persahabatan kita kepada RedhaNya,.

Renug-renugkanlah sahabat,.
ana tidak mahu melihat kalian bersedih dikala kita berpisah,.ana hanya mahu melihat kalian bersedih bila tau ana sedang lagho,.tegurlah ana kali nta melihat ana lagho,.

Salam Ukhuwwh Fillah Abadan Abada
~Segalanya Kita Bersama~tagline Qurra`3,.

buat Abang Long Fawwaz, Yien dan Abbas yang ke oversea,.



buat sahabat dan sahabat Qurra`3 yang ke oversea

Saturday, August 6, 2011

Ramadhan Kareem







Salam Ramadhan Kareem,.









Moga Ramadhan kali ini lebih baik dari yang sebelum ini,. dan kita juga bakal menjadi lebih baik selepas dari tarbiah Ramadhan.

Friday, July 29, 2011

Khas Buat Adik-adik MTS,.

Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dirafakkan ke hadrat rabbul alamin Allah S.W.T, sejambak salam dan selawat kepada penghulu sekalian anbiya` Muhammad Rasulullah S.A.W sahabat baginda, keluarga baginda serta seluruh mujahidin yang sentiasa mengabdikan diri kepada ISLAM.


waktu kali pertama turun slps keluar MTS

InsyaAllah 7 Ogos 2011 ini adik-adikku di bumi Maahad Tahfiz Sains akan menempuh peperiksaan percubaan bagi SPM, SMU dan juga PMR. Bermula dengan adik-adik form five hingga ke form three banin mahupun banat akan berjuang di medan masing-masing. Ana mewakili abang-abang dan akak-akak Qurra`3 mengucapkan selamat berjuang dan moga adik-adik sama ada banin mahupun banat berjaya dalam imtihan. Allahumma Najjahna fil imtihan fid dunya wal akhirah, InsyaAllah.

Pernahkah kita memikirkan hikmah di sebalik satu kegagalan itu? Dalam mengharungi rencah hidup yang penuh renyah ini kadang kala kita juga tumpas dan tewas dalam menghadapi halangan. Jika dilihat dari sudut logikalnya, pelari 110m berpagar pun kadang kala tidak dapat melepasi kesemua halangannya. Tapi pernahkah kita fikir hikmah dan natijah di sebalik kegagalan itu?


Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu.
(Al-baqarah:216)


Lepas tengok ayat ini apa sahabat dan sahabiyah rasa?


Mungkin kegagalan itu hikmahnya supaya kita lebih tekun berusaha. Mungkin juga supaya kita tidak mudah lupa siapa yang sebenarnya pemilik kejayaan itu. Mungkin juga hendak mengelakkan kita terus takbur dan sombong dengan kehebatan yang hanya pinjaman dari Allah. Mungkin juga kerana DIA mahu kita terus sentiasa ingat kepada-NYA. Manusia, insan yang mudah lupa bila hidup senang lenang.


Lupakah kita bagaimana saudara-saudara kita seperti Bilal Bin Rabah diuji. Lupakah kita bagaimana Mashitah dan keluarganya diuji. Alangkah manjanya kita, cepat melatah bila diuji. Bayangkan pula bagaimana saudara-saudara kita di Palestin sana.


Maknanya, kalau gagal kena gembira ke? InsyaAllah kita cuba tenangkan fikiran, muhasabah dan fikir hikmahnya. Jika gagal tingkatkan lagi usaha dan doa. Akhir sekali, SELAMAT BERJUANG DI MEDAN PEPERIKSAAN Akhirat dan Dunia, insyaAllah sekuat manapun kita diuji kita harus kuat untuk menghadapinya.


SALAM UKHUWWAH FILLAH,.


ANA UHIBBUKUM FILLAH,.


SEMOGA BERJAYA!!




Improve Your Relationship With Al-Quran

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

O my Lord, indeed my people have taken this Qur’an as a thing (abandoned)”.
[Surah 25: 30]

Are you one of those people who rarely touch the Qur’an? Or do you read daily, but don’t find it is having the impact on you that it should? Whatever the case may be, these are some simple tips that can help you connect with the Qur’an.

1. Before you touch it, check your heart.
The key to really benefiting from the Qur’an is to check your heart first, before you even touch Allah’s Book. Ask yourself, honestly, why you are reading it. Is it to just get some information and to let it drift away from you later? Remember that the Prophet Muhammad (peace be upon him) was described by his wife as a “walking Qur’an”: in other words, he didn’t just read and recite the Qur’an, he lived it.

2. Do your Wudu' (ablution).
Doing your Wudu is good physical and mental preparation to remind you that you’re not reading just another book. You are about to interact with God, so being clean should be a priority when communicating with Him.

3. Read at least 5 minutes everyday.
Too often, we think we should read Qur’an for at least one whole hour. If you aren’t in the habit of reading regularly, this is too much. Start off with just five minutes daily. If you took care of step one, Insha Allah (God willing), you will notice that those five minutes will become 10, then half an hour, then an hour, and maybe even more!

4. Make sure you understand what you’ve read.
Five minutes of reading the Qur’an in Arabic is good, but you need to understand what you’re reading. Make sure you have a good translation of the Qur’an in the language you understand best. Always try to read the translation of what you’ve read that day.

5. Remember, the Qur’an is more interactive than a CD.
In an age of “interactive” CD-Roms and computer programs, a number of people think books are passive and boring. But the Qur’an is not like that. Remember that when you read the Qur’an, you are interacting with Allah. He is talking to you, so pay attention.

6. Don’t just read; listen too.
There are now many audio cassettes and CDs of the Qur’an, a number of them with translations as well. This is great to put on your walkman or your car’s CD or stereo as you drive to and from work. Use this in addition to your daily Qur’an reading, not as a replacement for it.

7. Make Dua (supplication).
Ask Allah to guide you when you read the Qur’an. Your aim is to sincerely, for the love of Allah, interact with Him by reading, understanding and applying His blessed words. Making Dua to Allah for help and guidance will be your best tool for doing this.


Tuesday, May 31, 2011

29 Mei 1453,.what the special,.?

BismilLahirRahmaniRahim



Alhamdulillah, setinggi-tinggi pujian diuntaikan buat Rabbul Alamin,.Allah Azzawajalla,.



Allahumma solli `ala Saidina Muhammad wa `ala ahlili wa sohbihi wa Sallam,.gugusan selawar buat baginda Muhammad S.A.W, ahli bait, sahabat serta ikhwan-ikhwan baginda.



Alhamdulillah, pagi ini ana terasa satu keinginan untuk membelek buku Sultan Muhammad al-Fateh atau lebih glamour di Turki dengan Sultan Mehmed al-Fateh.



Aduh,.rupanya dua hari lepas merupakan satu yang cukup bersejarah didalam Islam apabila satu hadis yang diucapkan oleh baginda Rasulullah ketika sedang menggali parit bersama sahabat-sahabat didalam perang Khandak ataupun Ahzab,.baginda bersabada:



"...Konstantinopel (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera..." (Hadis riwayat Imam Ahmad)



Umat Islam berlumba-lumba membebaskan Konstantinopel untuk mendapatkan penghormatan yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam hadis tersebut. Walau bagaimanapun, kesemua kempen yang dilancarkan menemui kegagalan. Di antaranya, lima kempen di zaman Kerajaan Umaiyyah, satu kempen di zaman Kerajaan Abbasiyyah dan dua kempen di zaman Kerajaan Uthmaniyyah.



Dalam salah sebuah kempen semasa zaman Kerajaan Umaiyyah, seorang sahabat Nabi SAW iaitu Abu Ayyub Al-Ansary RA telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Constantinople di atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya kenapa beliau ingin dimakamkan di situ maka beliau menjawab,



"Aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang akan mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Konstantinopel".



Begitulah teguhnya iman seorang sahabat besar Nabi SAW.



Hadis Nabi SAW ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al-Fateh, khalifah ke-7 Kerajaan Uthmaniyyah dengan 150,000 orang tenteranya pada tanggal,.



29 MEI 1453


Sunday, May 29, 2011

CINTA?LOVE?AL-HUB?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM

Alhamdulillah segala puji bagi Allah, tuhan yang telah memberikan kita sebuah nikmat yang cukup agung iaitu dapat hidup dengan nikmat ISLAM dan IMAN.

Segala pujian diuntaikan buat baginda Rasulullah S.A.W serta para sahabat baginda dan para ikhwan baginda yang sentiasa berjuang untuk melihat ISLAM tertegak di bumi ini.

Sahabat serta sahabiah yang cukup dicintai kerana Allah,

"CINTA?LOVE?AL-HUB? Apa yang dimaksudkan dengan cinta,.?Apakah ada cinta ISLAMI,.?Tak boleh ke nak COUPLE,.?"

Itulah antara soalan yang sering timbul di benak dan kotak fikiran pemuda dan pemudi termasuklah diri ana ini sendiri. Itulah juga soalan yang akan dilontarkan oleh para pelajar apabila diadakan satu seminar ataupun diskusi tentang cinta. Tidak kira pelajar sekolah agama mahupun aliran biasa. Mungkin soalan-soalan ini turut menghantui para penghafaz al-Quran yang baru mengenjak usia remaja.

Ikhwan dan Akhawat sekalian,.

ISLAM adalah agama yang syumul. Sebuah agama yang lengkap. Islam tidak mungkin menyekat fitrah manusia yang sememangnya ingin menyayangi dan ingin disayangi. Untuk apa Allah menciptakan manusia berfitrah seperti sedia ada jika manusia akan diperintahkan untuk membunuh fitrahnya itu? Ajaran Islam telah diturunkan oleh Allah untuk memasang bingkai agar kemahuan manusia itu dapat disalurkan dengan cara yang terbaik.

Selain itu, Islam menutup rapat jalan kemaksiatan dan membuka seluas-luasnya jalan menuju ketaatan serta memberi dorongan kuat ke arah perlaksanaanya. Rasulullah S.A.W. pernah mengecam salah seorang sahabat yang bertekad untuk tidak bernikah. Ini merupakan salah satu bukti bahawa Islam mengakui fitrah manusia yang ingin mengaasihi dan dikasihi atau mencintai dan dicintai.

Percintaan dalam Islam hanyalah selepas termetrainya sebuah ikatan pernikahan antara dua insan, iaitu setelah sepasang ADAM dan HAWA bergelar suami isteri. Islam telah menggariskan panduan dalam menuju ke arah gerbang perkahwinan ini.

Para pemuda dan pemudi sekalian,.

Nah, betapa rapinya ISLAM itu yang membuktikan bahawa ISLAM itu sebuah agama yang cukup lengkap dan menepati fitrah manusia. Islam sendiri diberikan oleh ALLAH sebagai suatu nikmat buat seluruh alam sepertimana sabda Rasulullah. S.A.W,

"Sesungguhnya aku diutuskan sebagai satu rahmat"

Disebabkan ISLAM itu satu agama yang membawa rahmat, maka bertepatan ISLAM itu mengharamkan COUPLE. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T. didalam kitab al-Furqan Surah al-Isra` ayat 32 di dalam yang bermaksud,

"Janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang keji"

Lantas ada yang menyanggah, "Kami bukannya berzina, kami just keluar dan kami boleh jaga diri kami,.". Memang benar just keluar dan boleh jaga diri masing-masing, tetapi jangan kita lupa sebuah hadis daripada baginda Rasulullah S.A.W,

"Apabila seorang anak dikalangan lelaki dan perempuan yang bukan MUHRIM, maka akan hadir yang ketiga. Yang ketiga itu adalah SYAITAN"

Wahai RIJAL dan NISA` yang dicintai kerana ALLAH,

Sekarang sudah jelas, COUPLE itu juga merupakan salah satu wasilah kepada ZINA dan juga salah satu jalan yang keji.

Renunglah wahai harapan ISLAM,

Berusahalah menjadi muslim dan muslimah sejati serta mengamalkan Islam dalam kehidupan kita. Akan tetapi, bagi mereka yang merasakan diri sudah mampu untuk memikul tanggungjawab berumah tangga, mampu memberi nafkah zahir dan batin, maka berKAHWINlah.

Tiada salahnya bernikah ketika belajar. Itu adalah lebih mulia daripada mereka yang ber’couple’, dan memuaskan nafsu mengikut telunjuk syaitan. Ikutilah cara-cara menuju pernikahan yang telah diajarkann oleh ISLAM. Sekali lagi ditegaskan, bercinta sebelum berkahwin dan ber’couple’ adalah menghampiri zina dan hukumnya adalah HARAM

Para pembawa harapan ISLAM sekalian

Kita semua pemuda dan pemudi yang ditakdirkan berjuang untuk ISLAM. Bukan haram untuk menzahirkan cinta kita, ia halal jika kita memilih cara yang halal dan haram sekiranya kita memilih yang haram. Pilihlah yang halal sepertimana yang telah ditunjukkan oleh ISLAM iaitu melalui PERKAHWINAN. Suntinglah gadis yang diminati dengan cara yang sah. Mintalah dari PENCIPTA gadis itu terlebih dahulu dan ibu bapa si gadis itu dahulu.

Ingatlah kata-kata Ust Pahrol Mohd Juoi didalam bukunya TENTANG CINTA,

" JIKA TEPAT MASA, KETIKA, KEADAAN DAN MASA, CINTA ADALAH KUASA LUAR BIASA YANG TIADA BANDINGANNYA,."

Saturday, May 28, 2011

Ulang Tahun ke-19

BismilLahirRahmanirRahim,.

28 Mei 1992

Hari ini merupakan satu hari yang cukup bersejarah buat Dr Mohd Ariff b Mohd Noor dan Dr Suhaiza bte Sulaiman. Tarikh ini merupakan tarikh dijabkabul dua insan yang cukup penting buat diriku iaitu umi dan ayahku,,. Selamat Ulangtahun Perkahwinan Ke-19,.Semoga Perkahwinan Berkekalan hingga ke akhir hayat.

keluargaku,.

Sunday, May 1, 2011

Jom sama-sama kita buat 'date' malam nie,.

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulillah segala pujian dititipkan buat Rabbul Alamin yang membenarkan ana untuk kembali menulis setelah hampir lima bulan blog ini menyepi tanpa posting. Segugus salam serta selawat buat penghulu agung, Rasulullah SAW, para sahabat serta seluruh ikhwan-ikhwan seantero dunia dan zaman.

Apa yang ana ingin kongsikan pada hari ini ialah tentang sebuah hadis buat sama-sama kita tatap dan renung.

Pernah suatu ketika Rasulullah bersama-sama sahabatnya,.tiba-tiba baginda menangis. Justeru sahabat pelik dan Saidina Abu Bakar R.A bertanya "Ya Rasulullah mengapa engkau menangis YA Rasulullah,.? Rasulullah menjawab " Aku menangis kerana aku rindukan para ikhwanku,.", Saidina Abu Bakar bertanya lagi, "Ya Rasulullah bukankah kami ini ikhwan-ikhwanmu Ya Rasulullah", Rasulullah menjawab "Bukan, kamu semua nukan ihkwanku, tetapi kamu semua adalah sahabatku,.ikhwanku adalah mereka yang TIDAK PERNAH MELIHATKU, TIDAK BERSAMAKU, TIDAK MENDENGAR KALAMKU, TETAPI MEREKA PERCAYA DAN BERIMAN KEPADAKU,.", selepas mendengar jawapan dari baginda, para sahabat turut sama-sama menangis,.

Ok, para pembaca sekalian,.

selepas kita membaca dan menghayati hadis diatas,.apa yang dapat kita rasa. Adakah kita juga pernah bersedih seperti mana Rasulullah menangis merindui kita,.adakah air mata kita lebih kepada cinta sang kekasih, sang isteri mahupun sang suami,.

Pernah kita terfikir sejenak mengapa air mata kita mahal untuk dikeluarkan kerana rindukan kekasih agung Muhammad S.A.W dan pemilik kita serta pemilik kekasih agung Allah S.W.T.
Mengapa begitu susah dan keras hati kita untuk sejenak mengingati yang sentiasa mengingati kita,.

Rasulullah tengah tunggu,.

Cuba renug2kan,.dan sama-sama kita muhasabah,.Jom sama-sama kita buat 'date' malam nie bersama pencipta dan kekasih agung kita,.Jom sama-sama,.


Tuesday, January 25, 2011

berimpin tangan ke SYURGA

Bismillahirrahmanirrahim... Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

Ukhuwwah??

Adakah kita mengerti apa itu ukhuwwah? Adakah kita tahu apa yang dimaksudkan dengan ukhuwwah islamiah? Adakah ukhuwwah islamiah sama dengan persahabatan biasa? Best ke ukhuwwah islamiah? Mungkin itu antara persoalan yang sering tinbul dibenak fikiran kita apabila berbicara tentang ukhuwwah.

Sahabat sekalian,

Ukhuwwah islamiah bukanlah satu hubungan persahabatan yang biasa. Ia merupakan satu hubungan yang cukup istimewa disisi ISLAM. Melalui ukhuwwah islamiah kita akan dapat membina satu kekuatan yang pernah dibina oleh Rasulullah dan para sahabat R.A ketika dizaman awal permulaan islam.

Rasulullah bersabda:

" Tidak beriman seseorang itu sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirinya sendiri"

Begitu tinggi nilai ukhuwwah didalam ISLAM sehingga Rasulullah sendiri mengajar kita agar kita sentiasa mengasihi sahabat-sahabat kita sepertimana kita mengasihi diri kita sendiri. Ukhuwwah Islamiah dikatakan amat penting didalam pembangunan Khilafah Islamiah adalah kerana melalui ukhuwwah islamiah kita akan salingi ingat mengigati sesama muslim agar tingkat asas dalam maratibul amal yang digariskan oleh as-Syahid Imam Hassan al-Bannaiaitu fardhul muslim dapat direalisasikan yang seterusnya melahirkan baitul muslim, mujtama` muslim, daulah islam dan akhir sekali mencapai khilafatul muslim.

Sahabat sekalian,

Sedarlah kita adakah selama ini kita bersahabat berlandaskan untuk mendapat mardhatillah atau ukhuwwah insaniah. Ayuh sahabat, mari kita tukarkan kembali ukhuwwah insaniah kita kepada mencapai mardhatillah melalui kita mentrensformasikan ukhuwwah insaniah kita kepada ukhuwwah islamiah, agar kita dapat sama-sama merasai halawah didalam berukhuwwah. Ingatlah sahabatku, amalkanlah berlapang dada dalam serendah-rendah ukhuwwah dan ithar dalam setinggi-tinggi ukhuwwah kita

Sahabat, andai suatu hari nanti, dikau dicampakkan kedalam neraka jahannam,INSYAALLAH, aku berjanji yang aku akan turut sama terjun kedalam neraka, mengambil untuk sama-sama kita berpimpin tangan ke Syurga milik-NYA

kini aku memahami dan tahu apa itu Mafateh Mahabbah