Tuesday, August 28, 2012

BUDAYA ILMU: PAUCIS VERBIS


بسم آلله الرحمن الرحيم

آقرأ بآ سم ربك آلذي خلقْْ خلق اللإنسن من علقْْ إقرأ وربك آلأكرمٌُ آ لذي علم با لقلمِِ علم الإ نسن ما لم يعلمُُ

Dalam era globalisasi kini, dunia pada hari ini seolah-olah bertukar dari sebuah tempat tinggal kehidupan kepada sebuah trek perlumbaan. Negara-negara bersaing sesama sendiri bagi menunjukkan siapa lebih maju terkehadapan. Dan Barat nampaknya  seolah-olah mendabik dada berbangga dengan kemajuan infrastruktur dan teknologi yang dibangunkan sekian lama dan menganggap bahawa hanya dengan kemajuan kebendaan dan mengenepikan system nilai, ianya akan mampu membawa kepada kejayaan sesebuah ketamadunan. Ide ini berjaya meresap jauh ke dalam system-sistem pentadbiran Negara sedunia lantas menjadikan Barat sebuah  Negara contoh ikutan terbaik (role model). Masyarakat lebih cenderung melihat alam ini menerusi cara pandang alam Barat. Dangkalnya, dengan faham matereialisme ini, senario pada hari ini menyaksikan kezaliman berlaku di mana-mana sahaja. Peperangan, salah guna kuasa, nepotisme, korupsi, pergaulan bebas, dan segala bentuk masalah berluasa di setiap ruang dan waktu. Hampir keseluruhan masyarakat Bumi pada hari ini  mengalami kebejatan aklak yang maha dasyat dan keruntuhan system nilai yang semakin mustahil untuk dibina semula.
         
        Menurut salah seorang tokoh pemikir abad moden, Syed Muhammmad Naquib Al-attas, dalam membahaskan permasalahan yang berlaku dalam kalangan manusia  pada hari ini, beliau  menyimpulkan bahawa pokok pangkalnya berpunca daripada kebingungan dan kekeliruan persepsi tentang ilmu pengetahuan (1), yang seterusnya menciptakan kehilangan adab dalam masyarakat (the loss of adab)(2). Akhirnya, muncullah para pemimpin yang bukan sahaja tidak layak memimpin umat, malah juga tidak memiliki akhlak yang luhur dan keupayaan intelektual dan spiritual mencukupi, yang sangat diperlukan dalam kepemimpinan Islam(3). Mereka akan mempertahankan kedudukan  dan akan terus mengawal permasalaham social-kemasyarakatan melalui tangan pemimpin lain yang berwatak sama denngan mereka serta mendominasi pelbagai sector kehidupan. Faktor pertama (1) sebagaimana diterangkan Al-Attas dalam Risalah adalah factor yang paling bertanggungjawab bagi terbentuknya lingkaran ganas (vicious circle) dalam kalangan umat hari ini
    
XII GEN of IQRaC versi merah
        Kekeliruan dan kesilapan persepsi terhadap ilmu pengetahuan yang belaku dalam sistem pendidikan hari ni bukan sahaja dapat dilihat di peringkat rendah dan menengah sahaja, bahkan  dihayati sama oleh institusi pengajian tinggi kerajaan dan swasta Negara ini. Sehingga kini tujuan pendidikan di semua peringkat mirip kepada apa yang disebut oleh Ronald Dore sebagai “penyakit diploma” (diploma disease), iaitu “pengejaran yang tergesa-gesa untuk mendapatkan sijil bukan kerana nilai dalaman kependidikannya tetapi kerana nilai ekonomi dan martabat social yang mungkin diperolehi melaluinya. Budaya peperiksaan (exam oriented), dalam system pendidikan Negara telah menggantikan budaya ilmu apabila mengambil kriteria terpenting kecemerlangan murid, guru, pensyarah dan institusi pendidikan  atas dasar pencapaian peperiksaan semata! Tanpa penghayatan dan pemahaman yang jelas, pelajar Program Pensijilan Tahfiz DQ-UIAM (termasuk penulis) juga bakal mengalami ‘penyakit’ yang serupa bahkan tergolong dalam golongan yang dimaksudkan oleh Allah s.w.t, “seperti keldai yang membawa kitab-kitab yang tebal”  (Surah Al-Jumua’h 62:5)

         Untuk umat Islam merobah nasibnya dan keluar dari lingkaran kesalahan dalam kurun Masihi yang baru bermula ini, usaha pembudayaan ilmu perlulah disuburkan dan dikembangkan dengan rancaknya. Budaya ilmu antara lain bermaksud kewujudan satu keadaan yang setiap lapisan masyarakat melibatkan diri, baik secara langsung mahupun tidak langsung, dalam kegiatan keilmuan bagi setiap kesempatan. Budaya ilmu juga merujuk kepada kewujudan satu keadaan yang segala tindakan manusia baik di tahap individu dan masyarakat bahkan di peringkat pemerintahan kerajaan diputuskan dan dilaksanakan  berdasarkan ilmu pengetahuan  sama ada melalui pengkajian, penelitian fakta mahupun syura.

Namun demikian, usaha penyuburan budaya ilmu ini terbantut dengan munculnya jelmaan sikap malas, bebalisme dan sikap ‘tidak apa’ terhadap ilmu melalui tabiat membaca. Kajian Tabiat Membaca Rakyat  Malaysia telah menunjukkan bahawa majority daripada mereka  yang disoal selidik yakni 58% daripada sampel kajian, tidak membaca sebuah buku pun dalam masa enam bulan; dan kebanyakan mereka yang memberi sebab kenapa mereka tidak membaca, jawapan terbanyaknya ialah “tidak ada masa” (iaitu 59%) dan “perkara lain lebih penting” (11%). Hanya 7% yang menyatakan mereka susah untuk mendapatkan bahan bacaan. Sebab terakhir ini masih boleh boleh diperbaiki dengan memudahkan mereka mendapatkan bahan bacaan, tetapi bagaimana dengan mereka yang tidak ada masa atau mengira perkara lain lebih penting daripada membaca? Masa tidak boleh ditambah-tambah, oleh sebab hanya terdapat 24jam dalam sehari. Mereka yang berasa ada perkara lain yang lebih penting daripada membaca, tidak akan boleh dibantu tanpa perubahan system nilai yang radikal. Masyarakat berbudaya ilmu tidak akan dicapai sekiranya  sikap ini (tidak menghormati ilmu pengetahuan dan selesa dengan kejahilan dan kebebalan) masih utuh tersemai dalam kalangan masyarakat.  

 “ Sesunggunghnya tanggungjawab itu lebih banyak daripada masa”. Imam Hasan Al-Banna

Selaku generasi muda pada hari ini, mahasiswa  perlulah berusaha untuk keluar dari kepompong kemalasan dan zon selesa (comfort zone). Amalan 3K (Kelas, Kafe, Katil) yang menjadi rutin kebiasaan mahasiswa perlu diperbetulkan dengan membudayakan semula budaya lmu yang sebenar. Selagi sikap malas dan biadap diamalkan, title  seorang mahasiswa yang berperanan sebagai imej keintelektualan masyarakat akan terus dihina dan dipandang sebelah mata. Ciri seorang mahasiswa yang merangkumi intelektualisme, idealisme, dan aktivisme perlulah dihayati kembali dan dipasak kukuh dalam diri setiap pemuda pemudi.  Para mahsiswa juga perlu menjauhkan diri dari virus “blanket specialization” dengan menerokai dan menguasai setiap bidang keilmuan bermula dengan pemupukan semangat dan sikap rajin membaca dan mengkaji. Bahan-bahan ilmiah bermula daripada helaian-helaian kertas kerja hinggalah kitab-kitab tebal berjilid yang tersusun kemas di dalam perpustakaan dan toko-toko ilmu perlulah dimanfaatkan dengan sebaik mungkin. Anak-anak muda dan mahasiswa Islam juga tidak boleh sama sekali meninggalkan tradisi berguru atau talaqqi dalam bidang-bidang berkaitan yang berkaitan dengan akademik dan pengajian masing-masing. Akhirnya dengan penghayatan yang sebenar akan kepentingan ilmu pengetahuan, kelahiran masyarakat berbudaya ilmu akan kelihatan dan kegemilangan ketamadunan Islam akan mampu bersinar kembali. Wallahu’alam.




tulisan entry ini oleh Akh Mohd Husny Fahmy bin Hairi
merupakan sahabat dunia dan akhirat kepada ibnu ariff.
Mantan Pengerusi Intellectual Quranic Generation Club 11/12.
Sekarang sedang melanjutkan pelajaran di Pusat Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Petaling Jaya.
Uhuwwah Fillah till Jannah, In sha Allah.

1 comment:

  1. salam..maaf mganggu...boleh share lebih lanjut x ciri2 “blanket specialization”?
    terima kasih...

    ReplyDelete