Friday, November 16, 2012

JOM Hijrah !!!

Bismillahirrahmanirrahim..
salam maal hijrah..pinjam gambar PCM
Dengan kalimah Agung ana memulakan bicara, Alhamdulillah, setinggi kesyukuran dirafakkan kepada Allah S.W.T kerna masih lagi memberi nikmat IMAN dan ISLAM. Bersyukur juga kita kerana Rabbul Alamin memberikan kita, nikmat "tafaqqahuddin" iaitu nikmat untuk menambah baik or belajar ilmu2 agama. Alhamdulillah.

Pertamanya, ana ingin menitipkan ucapan Salam Maal Hijrah buat semua sahabat-sahabiyyah pembaca blog yang cukup ana sayangi. Semoga dengan kehadiran tahun baru HIJRAH ini membuatkan kita semua lebih baik dari sebelum ini bermula dari diri kita, iman dan amal, pelajaran, kecaknaan terhadap isu-isu ISLAM dan ukhuwwah kita. Semoga tahun baru ini menjadi lebih baik dari tahun sebelumnya. In sha Allah.



Sebelum ana bermula terus panjang, ana ingin mengucapkan kepada sahabat ana, Akh Muhammad Azly bin Azmy serta semua krew-krew nya, yang berjaya mengadakan satu perlawanan futsal antara semua ikhwah tahun 1 Medical Conventional Programme, Mansoura University. Dan tidak dilupakan kepada akhowat yang mengadakan bacaan doa akhir tahun bersama-sama di surah fakulti kuliyyah perubatan dengan diketuai, Ukht Farah Hafizah binti Othman. Moga-moga program yang kita lakukan di awal tahun HIJRAH itu menjadi catalize dalam ukhuwwah kita.

tautan ukhuwwah medic convent gen-8 mansoura university

Rasulullah bersabda yang bermaksud,

Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan setiap orang hanya memperolehi apa yang ia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kerana Allah dan RasulNya maka hijrahnya itu kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang hijrahnya kerana dunia yang akan ia memperolehinya atau kerana perempuan yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya itu kepada apa yang dihijrahkan kepadanya. "

Hijrah??? Maal Hijrah???

Hampir setiap tahun kita menyambut Maal Hijrah, setiap tahun kita akan dihamparkan di televisyen, Majlis Sambutan Maal Hijrah peringkat kebangsaan, akan ada anugerah tue,  anugerah nie. Kalu di peringkat universiti or sekolah, akan dijemput prof ni, ustaz ni untuk membicarakan tentang hijrah. Setiap tahun boleh dikatakan kita disajikan or telah disetkan bahawa Maal Hijrah adalam program perarakan, sambutan dan ceramah.

Namun sahabat dan sahabiyyah,
Adakah kita sedar, kita masih ditakuk sama sejak dari kecil dengan hanya mengambil semangat hijrah tetapi kita tidak mengambil kefahaman dari hijrah itu sendiri. Bukan nak kata, tetapi maaf, inilah realiti umat ISLAM kini yang mana kita hanya tahu sambut hijrah namun tak pernah ada sikap untuk berubah. Kita masih berada di takuk sama, sama ada dari segi pelajaran, gerak kerja dan kecaknaan kita kepada isu ummat ISLAM.



First, Allah memberikan kita satu isu yang pada ana dah lama, tapi sehingga kini, kita hanya mengambil sikap tengok, bantah sedikit2 or demo dan senyap. Isu itu adalah isu umaah iaitu isu PALESTIN. Tahun nie, Allah memberikan kita satu peristiwa yang cukup tragis iaitu kesyahidan as-Syahid Ahmed al-Jabari iaitu ketua Brided Izzuddin al-Qassam. Beliau syahid dengan ala-ala kesyahidan as-Syahid Sheikh Ahmad Yassin. Cuma yang membezakan beliau dengan Sheikh Yassin ialah beliau kereta yang dibom dan Sheikh Yassin dibom diatas kerusi roda. Semoga dengan kesyahidan seorang lagi pengatur strategi HAMAS yang hebat akan melahirkan jutaan lagi mujahidin yang lebih hebat dari as-syahid.

Rakyat di Palestin dan Syiria tahun nie, menyambut awal muharram dengan bom-bom. Sangat-sangat berbeza dengan kita yang berada di tempat or zon selesa. Sedarlah sahabat dan sahabiyyah sekalian, kita perlukan lakukan perubahan, sang zionis laknatullah telah menjadi semakin rakus. Dimana perana kita sebagai saudara seagama?dimana peranan kita sebagai yang dikatakan ISLAM?dimana semangata kita ketika berdemonstari menentang zionis?

Sahabat dan sahabiyyah..

Pertama sekali, di awal tahun baru ini, lazimilah kita dengan bacaan doa qunut nazilah, kerana kini adalah saat genting, saudara-saudara mujahiddin kita di syiria dan palestin melawan menentang golongan yang menindas mereka untuk mendapatkan hak mereka. Ia bukan sekadar sunat tetapi boleh dikatakan wajib untuk kita mendoakan saudara-saudara seislam kita.

Kedua, gunakan setiap plartform yang kita ada untuk sedarkan ummat ISLAM tentang isu-isu yang melanda ummat ISLAM sejak dahulu seperti isu PALESTIN. Berikan kefahaman kepada mereka tentang isu tersebut, mengapa kita perlu bersatu menolong PALESTIN, sentiasa DOAKAN untuk PALESTIN.
Jangan hanya kita berikan semangat, kerana semangat itu pasti akan luntur, tetapi berilah kefahaman in sha Allah akan kekal.

"Saya nak pergi berjihad..". Ana suka dengan statement nie, namun apabila ana memikirkan kembali konsep jihad itu, kita belajar bersungguh-sungguh dan menjadi ahli dalam sesuatu bidang itu juga dikira sebagai jihad.

Dan tidaklah (betul dan elok) orang-orang yang beriman keluar semuanya (pergi berperang) oleh itu, hendaklah keluar sebahagian sahaja dari tiap-tiap puak di antara mereka, supaya orang-orang (yang tinggal) itu mempelajari secara mendalam ilmu yang dituntut di dalam agama, dan supaya mereka dapat mengajar kaumnya (yang keluar berjuang) apabila orang-orang itu kembali kepada mereka mudah-mudahan mereka dapat berjaga-jaga (dari melakukan larangan Allah).
Surah at-Taubah ayat 122

Jadinya, jika kita sebagai seorang pelajar, belajarlah bersungguh-sungguh sebab apabila kita sudah menjadi ahli dalam bidang itu, ia akan membawa keuntungan yang banyak kepada ISLAM. Tak kira bidang apa yang kita belajar, setiap bidang itu mempunyai benefit untuk ISLAM. Subhanallah, Allah dah atur strategi yang cukup hebat untuk kita umat ISLAM.


Sebagai konklusi di awal tahun HIJRAH nie, jadikan tahun baru ini sebagai satu catalize untuk kita menjadi lebih baik dari sebelum ini. Jadilah seorang ISLAM yang cakna akan ISLAM itu, bukan sekadar bangun, pergi kelas, study, makan, bermain dan tidur. Jadilah seorang SUPERMUJAHID dan SUPERSERIKANDI dalam setiap bidang yang antum dalami sama ada dalam bidang perubatan, ulum islam, ekonomi or banking dan juga mungkin lanskap or apa-apa sahaja bidang. Ingat setiap dari kita telah Allah letakkan posisi masing. Sekarang apa lagi,.jom sama HIJRAH...




No comments:

Post a Comment