Saturday, May 15, 2010

Aku, ibu dan guru

Sesunguhnya bulan Mei , menyaksikan pelbagai variasi hari perayaan sempena menyambut seseorang.Ada hari Guru ,ada juga hari Ibu dan ada juga hari pekerja.Buat semua yang terlibat dalam perayaan menyambut mereka sempena segala jasa mereka telah taburkan selama ini , ana dengan muka berseri-seri ingin mengucapkan selamat apa-apalah untuk apa jua mereka lakukan dalam profession masing-masing.

Ana masih seorang pelajar.Jadi bagi ana,Hari Pekerja ini tidaklah seberapa penting sangat.Ana seorang pelajar,maka hari Guru bukanlah penting sangat bagi ana.Ana seorang anak,tetapi hari Ibu tidak penting.Yang penting bagi ana ialah penghargaan yang ana bagi dan curahkan kepada semua.Ibu perlu dihormati sepanjang masa.Manakala segala tunjuk ajar guru perlu digunakan sebaik mungkin dalam kehidupan.

Hadiah? Apa kepentingan hadiah.Tidakkah hadiah itu menampakan rakyat Malaysia ini materialistik.Tidak bukan? Tetapi hadiah itu hanya sebagai lambang penghargaan kita kepada mereka.Yang penting pengargaan secara tuntasnya dalam jiwa nurani kita.

Sebelum apa-apa perkara yang hendak kita buat,fikirkan apa yang bagus sangat pasal diri kita ni.Kalau ibu ana tak ajar ana bercakap,tak mungkin ana akan pandai bercakap.Kalau guru ana tidak mengajar ana membaca,tidak mungkin ana dapat membaca.Ya dengan kehendak Allah mungkin semua itu boleh berlaku dengan semulajadinya..namun ana bukan insan yang dapat anugerah sebegitu rupa.Lahir-lahir dah pandai.Ana insan biasa…..

Kehadapan Guru dan Ibu…
Ana ingin coretkan sebuah sajak buat insan yang banyak mengajar erti kehidupan kepadaku..

Ibu..
Engkaulah guru..dan rumah kita menjadi sekolah
Kedutan wajah,ditutupi dengan ceria..
Pagi petang,gusarkan aku..
Makan dan minum,tidak dikira..
Asal dapat penuhi kehendakku
Kiranya dapat kubalas jasamu..
Bangga kepalang..tidak terperi..
namun Ibu bukan mengharapkan balasan..
tetapi kasih sayang dari seorang anak..

Guru..
Dicubit dipinggang kerana salah..
Dikejar dan ditarik untuk ke kelas..
Dirotan dan dimarahi..berulang kali..
Adakah itu jasa untuk guru?
Tidak bukan..hanya pengorbanan..
dan tunjuk ajarmu..
Ilmu diwarisi perlu disebarkan..
Untuk menjadi insan yang sejati
Untuk guru..terima kasih.

No comments:

Post a Comment