Thursday, December 31, 2009

DUIT....


SALAM UKHUWWAH FILLAH….



InsyaAllah hari ini, hari last ana kat rumah…petang nie dah kena pergi MTS. Beberapa jam lagi tahun 2009 M akan meninggalkan kita seperti mana tahun 1430 H meninggakan kita. Sahabat sekalian, jom sama-sama kita cuba telusuri dan muhasabah diri kita, apa yang dajh kita lakukan dalam 2009 dan 1430. Adaakah amalan kita sudah mengcukupi? Adakah kita sudah cukup DUIT untuk membeli TIKET ke syurga? Atau hidup kita hanya berlalu begitu sahaja seperti mana abu yang berterbangan di udara yang tidak member manfaat kepada diri sendiri, keluarga dan yang paling penting ISLAM. Jom kita muhasabah diri kita sebelum kita dihisab.

pasukan favourite ibnu ariff...heheh


Sahabat sekalian, insyaAllah Liga Malaysia akan bermula tak lama lagikan. Ok, katakan sekarang kita berada perkarangan stadium untuk membeli tiket bagi menyaksikan pasukan favourite kita beraksi. Kemudian setelah letih beratur, tibalah giliran kita berada dihadapan kaunter untuk membeli tiket. Tapi bila kita buka dompet kita, kita tengok banyak lagi duit USD dari dari duit RM. Suka ana bertanya adakah dapat kita membeli tiket dan seterusnya menyaksikan pasukan bola sepak kita beraksi. Sudah tentu tidak, dan ana pasti tidak boleh. Sahabat sekalian, sekarang apa kita nak lakukan, kita nak sangat masuk kedalam stadium nak tengok perlawanan tersebut. Jadi mungkin kita akan meminjam duit kawan kita dahulu atau terus ke bank dan mengeluarkan duit RM. Jadi apabila duit kita sudah mengcukupi, maka kita tentu dapat membeli tiker tersebut.

Sahabat sekalian, tentu entum semua agak bingung dengan apa yang ana utarakan. Baik jom kita cuba ambil perspektif DUIT tadi kedalam perspektif kita sebagai khalifah ALLAH. Untuk memperoleh pahala dan dosa kita perlu beramal (buat sesuatu). Tetapi perlu diingat jika kita melakukan kebaikan baru diberi pahala dan jika kita melakukan kejahatan, dosalah yang menjadi milik kita. Ok, cuba kita bayangkan ketika semua dari zaman Nabi Adam a.s sehingga kita umat Nabi Muhammad s.a.w berkumpul di Padang Mahsyar. Sampailah giliran kita di tempat membeli tiket (dihadapan ALLAH S.W.T), bila dihitung-hitung duit pahala yang kita ada tidak mengcukupi tetapi duit dosa yang lebih banyak. Adakah kita dibenarkan pasti tidak sama sekali. Kemudian kita pun pergi mencari alim ulama`, orang-orang berjurus (baik) untuk meminta pahala mereka. Namun apa yang menyedihkan, kita tak dapat pahala mereka, kerana pada waktu itu semua orang sedang bimbang adakah pahala mereka mengcukupi untuk masuk ke syurga walaupun mereka pak kiai, ulama`, hafiz quran, mahupun orang biasa.

Ingatlah sahabatku, pada waktu itu kita meminta sehingga air mata darah sekalipun pasti mereka ini tidak mampu untuk member kita duit pahala melainkan syafaat dari Rasulullah s.a.w. Justeru, sebagai azam baru kita dtahun baru, ana mengajak semua rakan-rakan pembaca serta diri ana yang lemah ini, untuk sama-sama kita meningkatkan amalan kita, dan sering memohon kepada Allah s.w.t agar diberi rahmatNya walaupun setitis untuk kita berada di stadium syurgaNya. InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment