Thursday, December 24, 2009

Manusia yang sering lupa....


Assalamualaikum...


Salam ukhuwwah fillah dan salam mahabbah buat rakan-rakan pembaca sekalian. Sahabat sekalian, rasanya belum terlambat untuk ana mengucapkan SALAM MAAL HIJRAH, walaupun dah seminggu 1 Muharram 1431H dah berlalu. Pertamanya sebelum ana terus menekan keyboard untuk menafsir apa yang terkandung didalam memori yang dipinjamkan oleh Allah s.w.t buat diri yang hina serta kekurangan. Sahabat sekalian kita sebagai manusia ataupun khalifah dimuka bumi ini, tidak dapat lari dari berbagai dugaan serta amanah dari Allah s.w.t. Ini adalah antara tujuan Allah mencipta satu makhluk yang sering lupa iaitu manusia.

Sahabat sekalian, kita semanusia sering alpa dan leka dalam meniti arus kehidupan. Kita sering menyangka kitalah manusia yang terbaik.Kita juga merasakan segala amalan kita telah cukup untuk melayakkan diri kita ke Syurga Allah yang abadi. Oleh sebab itu, kita melalui hari-hari yang berlalu dengan melakukan pelbagai maksiat. Tetapi kita tak pernah menyesali atau rasa bersalah kerana kita merasakan kita sentiasa benar dan setiap apa yang kita lakukan betul. Segala nasihat yang dicurah atau dititip kita buat 'deek je', kita tolak dan kita cemuh dengan jawapan 'aku tau apa aku buat' atau lebih lembut 'ana rasa ana betul'.

Kita semakin lama semakin kita ego, semakin lama semakin alpa, semakin hanyut ditelan fatamorgana, semakin tenggelam dibawa arus khayalan. Kita semakin lupa bahawa kita mempunyai tuan, Tuan yang suatu hari nanti akan menuntut hakNya.Sahabat sekalian, kita sebagai manusia umpama sebuah robot, robot yang dicipta oleh manusia untuk berbakti kepada tuannya, robot diamanahkan untuk taat kepada tuannya, robot diperintahkan untuk menurut arahan tuannya.

Lalu sahabat sekalian, mari kita berfikir sejenak dengan akal yang terbuka, hati yang telus suci, andai kata robot itu ingkar pada suruhan tuannya, andai robot itu berpaling dari tuannya, andai robot itu mula melupakan tuannya, andai robot itu merasakan dia lah yang berkuasa atas hidupnya bukan lagi tuannya, bukankah kita akan berkata kepada robot itu robot tak tahu bersyukur, memang robot tak mengenang budi, memang robot yang DERHAKA!!

Lalu bagaimana diri kita?Sedarkah antum semua, robot itu adalah ana, entum dan malah semua manusia. Bukankah kita ibarat robot itu? Bukankah diri kita umpama robot tak sedar diri itu? Bukankah diri kita umpama robot tak tahu bersyukur itu? Bukankah diri kita umpama robot tak mengenang budi itu? dan bukankah diri kita sebenarnya robot yang DERHAKA itu? Sahabat sekalian kitalah robot itu.

Ayuhlah manusia yang memegang tanggungjawab sebagai khalifah dimuka bumi Allah s.w.t, sedarlah serta bangkitlah dari lena mu yang terlalu panjang mimpi indah mu. Sahabat anan yang disayangi kerana Allah s.w.t, marillah kita bersama-sama kembali ke dunia realiti. Jom kita
pulang ke alam nyata. K
erana ingatlah, saatnya akan tiba. Manusia akan dipersoal oleh tuannya akan pekerjaan mereka. Manusia akan dipertanggungjawabkan oleh tuannya dengan amanahnya. Manusia akan dihisab dengan segala amal mereka.

'dan (ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat, "Aku hendak menjadikan khalifah di bumi." mereka berkata, "apakah Engkau hendak menjadikan orang yang akan merusak dan menumpahkan darah di sana, sedangkan kami bertasbih memujiMu dan menyucikan namaMu." Dia berfirman, "sungguh aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui"
(albaqarah : 30)

dan ingatlah juga saat Allah berfirman :

"Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan agar mereka beribadah kepadaKu"

Sudah jelas lagi nyata wahai manusia, kita semua mempunyai tanggungjawab dan amanah di mika bumi ini. Kita adalah khalifah Allah s.w.t. Kita adalah hamba rabbul Alamin. Berlakulah selayaknya sebagaimana seorang hamba kepada tuannya. Ingatlah kita yang mencorak diri kita, sama ada ingi menjadi robot yang baik serta taat kepada tuannya atau robot yang jahat serta ingkar kepada tuannya. Semoga kita sebagai manusia yang sering alpa, lupa dan leka akan diampuni dosa oleh tuannya.

Insyaallah.
AMIN

No comments:

Post a Comment