Sunday, September 19, 2010

exam semasa kita tadika, UPSR, PMR, SPM

SALAM UKHUWWAH DAN SALAM PERTEMUAN...

Aduh nampaknya dah hampir dua bulan lagi ana n others form 5 student akan menduduki SPM.
Alhamdulillah, kini kami pelajar kelas 5 Ibnu Sina yang dulunya macam tiada wawasan (kata Syuaib) kini, bagaikan baru dilahirkan bersemangat lebih dari wawasan 2020.

Sahabat pembaca yang dikasihi khasnya pembaca yang berada di Form 5. InsyaAllah buat kali ini ana akan berkongsi satu message dari seorang murabbi iaitu Ustaz Wan Al-Hafiz dalam facebook ana baru-baru ini.

Sekarang ialah saat getir bagi kita semua. Memerlukan pengurusan dan disiplin masa yang teratur. Pada saat ini juga, kita dituntut untuk lebih menjaga hubungan kita dengan Allah s.w.t. selain menjauhi maksiat. Sebagai contoh, semasa sedang study, tiba-tiba otak 'stuck' @ tension @ stress @ masalah-masalah lain, tempat rujukan pertama mestilah Allah s.w.t. Terus pergi ambil wudhu, dirikan solat sunat dua rakaat dan mengadu secara langsung masalah tadi kepada-Nya. Itulah cara yang telah diajarkan kepada kita oleh Nabi-nabi a.s. dan para salafussoleh.

INGAT! Segala perkara yang berlaku ke atas diri kita tidak berlaku dengan sia-sia. Bukan juga untuk menzalimi kita. Sesungguhnya segala perkara tersebut didatangkan sesuai dengan tahap dan kemampuan kita. Yakinlah bahawa kita pasti berupaya menghadapinya. Biasalah. Ujian yang menimpa dari hari ke hari bukan semakin senang.

Namun bukan juga diluar capaian kuasa kita.
Contoh, exam semasa kita tadika, UPSR, PMR, SPM, dan seterusnya. Ketika tadika, Fuhh..!! Kita sudah rasa amat payah. Tetapi bila sudah lepas dan tengok balik ujian tersebut, pasti kita rasa amat senang. Samalah juga dengan exam lain. Ini juga boleh diumpamakan dengan ujian Allah s.w.t. kepada hamba-Nya. Setiap ujian adalah untuk mengangkat tahap dan darjat keimanan kita supaya lebih dekat kepada-Nya.

Sahabat... Allah s.w.t. tidak menuntut kita supaya menjadi sempurna. Tetapi menyuruh kita supaya hari ini lebih baik daripada semalam dan esok lebih baik daripada sekarang.
Susunlah masa sebaik mungkin dan ikut apa yang kita sudah susun. Buatlah segala tanggungjawab itu mengikut kemampuan kita. Selebihnya, serah kepada Allah s.w.t.

Ana doakan kejayaan buat semua sahabat termasuk diri ana di dunia dan di akhirat. Amin.


Tazkirah tersebut telah ana edit sedikit berdasarkan situasi sekarang. Kalau Ustaz Al-Hafiz ada membaca lain tu kira ana dah edit nasihat ustaz kepada ana.

Doakan kejayaan kami para huffaz MTS di medan SPM, SMU dan PMR...InsyaAllah...

Salam juang!

Wassalam.

4 comments:

  1. mujahid takkan trsungkur dgn ujian dunia ini..
    gud luck spm..

    ReplyDelete
  2. aik..ana ada cakap camtu ea (takde wawasan)? bila ek?

    ReplyDelete
  3. takkan tak ingat...
    ana nie su agung peribadi enta kan...
    nanati kita check bila deh...

    ReplyDelete