Monday, November 7, 2011

Salam Aidil Adha





Dalam ke`izzahan gema takbir dilaungkan, Dustur hidup fatamorgana kita jangan dilupakan,
Nabi Ibrahim sanggup korbankan nyawa insan kesayangan,
Takkan kita tak sanggup nak tadhiyyah masa kita di atas jalan ISLAM.

Jika kita seorang suami hayatilah pengorbanan Nabi Ibrahim,
Jika kita seorang isteri hayatilah pengorbanan Siti Hajar,
Jika kita tidak antara keduanya, hayatilah pengorbanan Nabi Ismail,
kerna pasti kita seorang ANAK.

Salam Aidiladha buat seluruh umat ISLAM di dunia amnya serta yang mengenali diri ini khususnya.

Segala puji bagi Allah yang masih memberikan dua nikmat yang agung iaitu IMAN dan ISLAM serta nikmat yang tidak terhitung banyaknya kerna ALLAH ada berfirman didalam Al-Quran iaitu "Jika dihitung nikmat Allah maka tidak terhitung"

Selawat serta salam ke atas kekasih agung Muhammad S.A.W serta ahli bait, sahabat generasi Al-Quran yang unik serta semua pendokong serta penyokong ISLAM.

Semalam Aidil Adha menjelma kembali, peristiwa yang diambil sempena kisah pengorbanan Nabi Allah Ibrahim yang diperintah oleh ALLAH untuk menyembelih anak kesayangan baginda Nabi Allah Ismail. Ia juga dapat dilihat bagaimana Nabi Allah Ismail begitu ikhlas menerima perintah Allah. S.W.T. Ibrah yang cukup besar dapat kita ambil bagaimana seorang ayah yang begitu tabah serta cekal serta anak yang ikhlas serta taat dalam melaksanakan perintah Allah. S.W.T.

Tetapi satu yang cukup sedih fonemena yang melanda negara kita kini, sang AYAH lebih mengasihani untuk mengejutkan sang ANAK untuk melaksanakan solat subuh. Bagaimana kita lihat AYAH kini hanya melihat sahaja ANAK memakai pakaian yang tidak menutup aurat, melanggar batas-batas pergaulan serta melakukan mungkar kepada ALLAH. S.W.T. Malah ada sesetengah AYAH menjadi contoh yang kurang baik untuk anak-anak.

Satu kerugian yang besar pada hari ini apabila ramai dikalangan kita sibuk untuk melakukan ibadah korban. Namun berapa ramai yang mengambil ibrah dari sejarah mengapa ibadah ini dituntut didalam ISLAM. Jom sama-sama kita muhasabah dan fikir dengan mata hati kita.

1 comment: